Portrait

A native of Moscow, born 7th February 1789, Venetsianov was a man of modest means. He was compelled to enter government service, first as a draughtsman, later as a land surveyor. However, as early as 1802 Venetsianov started work as a painter, placing an advertisement for artistic commissions in a newspaper. It was about this time that he moved to St. Petersburg, a city with which his future career was to be closely associated.

Mother

The portrait of   the artist’s mother, dated 1801, is considered the earliest among his works that have come down to us. Everything which he did during the following decade testifies to the swift development of his talent. Undoubtedly, the influence of V. Borovikovsky, with whom Venetsianov studied, was also an important factor.

Zhatva

The year of 1815 and those immediately following were a turning point in Venetsianov’s life. He acquired the estate in Safankovo in the Tver province, left his job, and this enabled him to live in the country as long as he liked. Now, as never before, the artist came into immediate contact with nature. His life was passed among rural surroundings, and he closely observed the life and work of the peasants.

In 1824 Venetsianov exhibited his pictures at the Academy of Arts for the first time. They had an encouraging reception from both the public and the critic. One of the papers gave its opinion of them in the following words:”… the pictures … are captivating by their truthfulness, by the beauty of the brushwork, and by the taste and intellect of the artist”. Special note was made of the fact that the painter chose to portray national life. Venetsianov’s pictures now began to appear at all the exhibitions of the Academy of Arts, which were held once in every three years. Starting in 1827, the works of his students began to be displayed together with his own.

For Russian art Venetsianov’s pedagogic activity was hardly less significant than his artistic work. He not only organized a school with himself teaching drawing and painting, but also evolved a theoretical basis for instruction in art.

Venetsianov has great importance in Russian culture. Even at that time, so rich in talent, there were few who could occupy a place on the same level as he. The age Venetsianov lived in was a hard one. Many things conspired to prevent him from “developing in the way for which he was destined by nature”. Through talent and perseverance he overcame his difficulties, working incessantly to the last day of his life. And when, on 4th December 1847 Venetsianov died in a road accident not far from his estate, many uncompleted schemes died with him.

Уроженец Москвы - родился 7 февраля 1780 года – Венецианов начинал свою художественную деятельность с портретной живописи. Недостаток средств вынудил его определиться на службу чертежником, позднее – землемером. Однако уже в 1802 году Венецианов заявил о себе как о живописце, поместив в газете объявление о приеме им художественных заказов. К этому же времени относится его переезд в Санкт-Петербург.

Самой ранней работой художника, дошедшей до нас, считается портрет матери, датированный 1801 годом. Все, что было исполнено им в течение следующего десятилетия, свидетельствовало о быстром развитии таланта. Этому, безусловно, способствовало и влияние В. Боровиковского, у которого Венецианов брал уроки живописи.

Переломным в жизни Венецианова явились 1815-й и ближайшие годы. Он приобрел в Тверской губернии усадьбу Сафонково, оставил службу, вследствие чего получил возможность надолго покидать город. Художник, как никогда до этого, близко и непосредственно соприкоснулся с сельской природой, трудовыми буднями крестьян, их обычаями и характерами.    

В 1824 году Венецианов впервые показал свои картины на выставке в Академии художеств. Они были одобрительно приняты и зрителями, и критикой. Один из журналов в следующих словах выразил впечатление от них: «… картины … пленительны своей правдой, приятностью в кисти, вкусом и умом художника». Особенно подчеркивалось стремление изображать свое, отечественное. Картины Венецианова появлялись теперь на всех выставках, которые раз в три года устраивала Академия художеств. Начиная с 1827 года к ним присоединились работы его учеников.

Педагогическая деятельность Венецианова – для русского искусства явление не менее значительное, чем художественная деятельность. Он не только организовал школу и сам учил в ней рисованию и живописи, но им была разработана и теоретически обоснована методика преподавания.

Значение Венецианова для русской культуры огромно. Даже в то обильное талантами время немного найдется деятелей, достойных занять место рядом с ним. Венецианов жил в жестокий век. Многое мешало ему «развиваться тем путем, к которому назначила природа». Талантом и настойчивостью он превозмогал трудности, не прекращая до последних дней творческой деятельности. И когда из-за несчастного случая на дороге 4 декабря 1847 года А.Г. Венецианов погиб неподалеку от своей усадьбы, с ним вместе ушло из жизни много неосуществленных замыслов.