Bolshevik

Сейчас трудно сказать, насколько были близки Кустодиеву большевистские идеи. Во всяком случае, общественные настроения в предреволюционной России можно охарактеризовать как «ожидание перемен» - потому-то с таким восторгом большая часть интеллигенции встретила Февральскую революцию. Октябрьский переворот в этом смысле был более «проблематичен» и расколол российское общество; этот раскол вылился в кровопролитную гражданскую войну. Кустодиев стал одним из первых художников, который начал сотрудничать с большевиками – все-таки, надо думать, искренне. Его «Большевик» суть обобщенный образ, призванный выразить грандиозность преобразований. Это символизм чистой воды, заменяющий реалии жизни вселенскими символами. Отсюда проистекают и все особенности этой работы – смелость композиции, яркость красок, гиперболизм образов, искренность звучания. В ней без труда обнаруживается влияние эстетики русского народного стиля; такая «народность» была близка пореволюционному искусству – с его ориентацией на ясность, понятность каждому и мгновенную «действенность».

Отрывок их художественного альбома

The philosophic and symbolic aspects of Kustodiev’s attitude to the revolution were expressed in his canvas The Bolshevik (1920). The immensity of the theme exceeded his usual means of expression, which seemed too ordinary, too pedestrian. Looking for an image which would embrace the immensity of the revolution he unhesitatingly combined the customary devices of genre painting with those of the political poster: the giant steps of the triumphant flag bearer are juxtaposed in paradox of scale with the tangible reality of the townscape lit by the rays of the setting sun. The banner of the uprising looks like a blazing river of tongues of flame; the armed workers, soldiers, and sailors flood the streets in a tidal wave. Such is the metaphoric image underlying the picture – full of inner power, it is based on an outrageous dissonance of forms. The spatial arrangement here defies “authenticity” and the laws of perspectives. This picture marked the beginning of the experiment in easel painting which sought to bring it closer to mass propaganda art in general and to the political poster in particular. Kustodiev’s The Bolshevik  is also interesting as his first attempt to introduce the major issues of the time into painting.